Tłuszcze w diecie

Tłuszcze kojarzą nam się raczej z czymś negatywnym, od czego najczęściej nabiera się dodatkowych kilogramów. Pełnią jednak wiele ważnych funkcji, dzięki którym organizm prawidłowo funkcjonuje. Nie są głównym powodem gromadzenia się tkanki tłuszczowej. Biorą udział w transporcie witamin A, D, E, i K oraz przyczyniają się do pozytywnego funkcjonowania gospodarki hormonalnej.

Tłuszcze dzielimy na nasycone kwasy tłuszczowe, jednonienasycone oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe. NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe są, jak sama nazwa mówi, jednym z najważniejszych elementów naszego pożywienia. Działają pozytywnie na regulacje krwi, układ odpornościowy oraz antyzakrzepowo. Niedobór NNKT negatywnie wpływa na stężenie cholesterolu, pogorszenie ostrości wzroku oraz powodują nadmierny apetyt. Przeciwieństwem są tłuszcze nasycone trans. Znajdują się głównie w fast foodach i daniach gotowych. Pojawiają się w 90% produktach zawierających margarynę. W dużym stopniu zwiększają stężenie złego cholesterolu w organizmie.

fot. pixabay.com

Powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi tłuszczów odzwierzęcych i roślinnych. Tłuszcze zwierzęce to przeważnie tłuszcze nasycone, a roślinne – nienasycone. Obydwa w odpowiednich proporcjach są jednak zdrowe. Z ryb morskich można otrzymać tran, czyli prozdrowotny tłuszcz. Roślinny zaś  znajdziemy w nasionach i owocach, na przykład w rzepaku, soi, kukurydzy, oliwkach i słoneczniku. Możliwym jest także tłoczyć olej z orzechów włoskich, arachidowych i pestek dyni. Trzeba spożywać zarówno tłuszcze zwierzęce i roślinne, ponieważ mają różne działania.

Tłuszcze są bardzo ważne w naszej diecie i nie możemy o nich zapominać. Dostarczają nam energii w wysiłkach o niskiej intensywności i długim czasie trwania. Zbyt niska zawartość tłuszczu u kobiety może doprowadzić do zaburzenia cyklu miesiączkowego, co może doprowadzić do bezpłodności. Trzeba pamiętać, aby spożywać je w odpowiednich ilościach.

Autor: Adrianna Mętecka

Korekta: Oliwia Jaroń

Zdjęcie główne: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *